*

Politiikan viidakkokirja Pohdintaa yhteiskunnasta ja asiaa tavan ihmisen elämästä

Liikennejärjestelmän uudistamisessa voi toimia myös paikallisesti

  • Yhteiskäyttöautoja kannattaa kunnissa harkita
    Yhteiskäyttöautoja kannattaa kunnissa harkita

 

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) kertoi eilen selvityksestä liikennejärjestelmän uudistamiseksi. Koska autot ja liikkuminen ovat nyt mielenpäällä, ajattelin kertoa teille siitä, miten paikallisesti lähdimme käyttämään kunnassa yhteiskäyttöautoja. Malli ei ehkä sovellu kaikkialle, mutta jotain hyvää ja ehkä opiksi otettavaa tässäkin on.

Vaalassa on ollut jo kuusi vuotta käytössä 6 yhteiskäyttöautoa, kaksi leasing-autoa ja neljä omistusautoa.  Toimintatapa on käytössä myös Oulunkaaren kuntayhtymällä. Vaalan yhteiskäyttöautoja käyttävät myös soten työntekijät, vaikka he ovat eri työnantajan palveluksessa.

Vuositasolla kilometrejä ajetaan 25 000 -30 000 km/ auto. Vaala teetti opinnäytetyön aiheesta ja tutkimuksen mukaan omistusautolla täytyy ajaa vuodessa yli 11 800 km, jotta säästöjä lainkaan syntyy. Tutkimuksessa asennettiin yhteiskäyttöautoihin ajopiirturit ajajien ajotottumuksien selvittämiseksi, koska polttoaineen hinnan lisäksi myös auton käyttäjän ajotavoilla kuten tilannenopeuksilla, ennakoinnilla ja moottorijarrutuksilla on vaikutus kilometrikustannuksiin.

Yhteiskäyttöautot vähentävät liikennepäästöjä:

- Työntekijöiden ei tarvitse tulla omalla autolla töihin vain työmatkojen vuoksi. Tämä edellyttää sitä, että asuu kohtuullisen matkan päässä työpaikasta.

- Resurssikalenterista näkee mihin kukakin on menossa. On helppo hypätä samaan kyytiin.

- Luottamushenkilöt käyttävät kimppakyytejä kokousmatkoilla.

- Taloudellisen ajotavan opettelu.

- Autoa ei aina ole pakko omistaa eikä usein kannatakaan. Auton omistaminen ei ole välttämättömyys työhön valittaessa. Työntekijä välttyy oman auton hankinnalta ehkä kokonaan.

Taloudellisuus:

- Kustannus vaihtelee 26-29 senttiä/km per auto omistusautoissa. Leasing-autoissa se on 30-35 senttiä.

- Läpinäkyvyys lisääntyy. Nähdään minne ajot suuntautuvat ja ovatko tarpeellisia. Ajopäiväkirjoja ja matkalaskuja ei tarvitse täyttää.

Haasteita:

1) Autoilla täytyy ajaa, jotta kilometrejä tulee. Esim. jos ajetaan lyhyitä matkoja ja auto seisoo kohteessa, niin voi sanoa, ettei kilometrejä tule tarpeeksi. Autot sopivat erityisen hyvin pitkien etäisyyksien kunnille.

2) Toinen on autojen kestävyys. Esim. Toyota on varmimpia automerkkejä, mutta myös arvokas hankkia. Tämänhän saa toki takaisin sitten myyntihetkellä eli arvo säilyy.

3) Miten motivoidaan henkilöstö autojen käyttöön. Kunnan johdon täytyy näyttää esimerkkiä. Selkeät ohjeet autojen käyttöön heti alusta. Meillä kilometrikustannuksia ei saa, jos ajaa omalla autolla ja kunnan auto olisi ollut käytettävissä. Joukkoliikennettä saa käyttää ja se on myös suotavaa.

4) Autojen huolto, säilytystilat, pesut yms.

Oman kokemukseni kautta voin sanoa, että tämä toimii. Kun asuimme Vaalan keskustassa, perheemme välttyi toisen auton hankinnalta kokonaan. Nyt kun asumme 15 km kuntakeskustaajamasta ja julkinen liikenne rajoittuu koulukyytiin, niin olemme joutuneet laittamaan toisen auton.  Tätä ennen liikuin työmatkat talvisin pääosin potkurilla ja muulloin kävellen ja pyöräillen. Kunnalla on keskustaajamassa myös yhteiskäyttöpyöriä niille, jotka tulevat kauempaa ja haluavat keskustassa liikkua pyörällä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (18 kommenttia)

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Nuo Vaalan luvut vastaavat täysin saksalaisen carsharing yrittäjän hinnastoja.Saksan 26sn/km sisälttää myös yrittäjän maksamat palkat ja liikevoiton.

Tuo 12.000 km vuodessa on sama , mihin saksalaisetkin ovat päätyneet.Todellisuudessa nyt vaikka 15000 vuodessa omalla autolla ajavan eläkeläisen kilometrit tippuisivat helposti alle 12000 km, jolloin hyöty kumuloituu.

Karlsruhe on Saksan car sharing pääkaukunki.300000 asukkaan kaupungissa on yksi auto 500 asukasta kohden.Mahtaako pääkaupunkiseudun taksien määrä yltää samaan.

www.zeit.de/mobilitaet/2014-04/carsharing-karlsruhe

www.stadtmobil.de

Käyttäjän TyttiMtt kuva
Tytti Määttä

Tässä hinnassa on huomioitu myös toimistotyön kulu kun ajot kirjataan eri kustannuspaikoille.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Entä 0 euron työhön pakotetut työttömät? Jos linja-autot ei kulje sinne?
(tai on jotunut "syömään "autonsa minkä ennen irtisanomista hankki ?)
Toimeentulotukeahan ei saa jos on "omaisuutta".

Käyttäjän TyttiMtt kuva
Tytti Määttä

Tässä on kyseessä vain työntekijöiden työajoihin tarkoitettu ajaminen. Autottomana maaseudun kylissä on vaikea elää. Kunnan keskustaajamassa se kyllä onnistuu. Kunnasta on muutoin kohtuullisen hyvät bussi- ja junayhteydet.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Leasingyhtiöt toimivat liiketalouden pohjalta ja keräävät voittoa 20-40% vuokraamistaan autoista. Tämä raha jää auton omistajalle omistusautoissa. Tämän takia mm. vakavaraiset yritykset omistavat itse työsuhdeautonsa.

Käyttäjän TyttiMtt kuva
Tytti Määttä

Niin kyseessä ei ole työsuhdeauto vaan yhteiskäyttöauto. Ja kyllä meidänkin tapauksessa nämä omat autot ovat edullisempia.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Esim. myyntiedustajien työssä ei yhteiskäyttöautot tule kysymykseen, koska he tarvitsevat auto ns. täysipäiväisesti. Jos te vuokraatte auton autoliikkeestä niin se on vuokra-auto erotuksena omistautolle.

Pitöä myös huomioida yhteiskäytöstä aiheutuvat hallinnolliset kustannukset mm. autonvarausjärjestelmä, huollot jne..

Käyttäjän TyttiMtt kuva
Tytti Määttä Vastaus kommenttiin #9

Hallinnolliset kustannukset on huomioitu. Myyntiedustajan työhön ei yhteiskäyttöauto varmasti sovikaan yhteiskäyttö. Meille on sopiva ja näen, että turha maksaa km korvauksia jos tämä on näin halvempaa.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio
Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Taidat olla todella tehokas kunnan eteen puurtaja?

Käyttäjän TyttiMtt kuva
Tytti Määttä Vastaus kommenttiin #14

Tämä idea yhteiskäyttöautoista tuli aikanaan meidän hallintojohtajalta. Tartuimme ideaan toteutimme sen. Kunnia sille, jolle se kuuluu. Toki tykkään tehdä töitä Vaalan hyväksi ja tehokkuutta sekä onnistumista arvioivat kuntalaiset ja valtuusto ;)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #15

Kunnia hallintojohtajalle, paitsi yksin ei hänen esitys olisi edennyt. Toivottavasti kuntalaiset osaavat arvostaa ja antavat sen näkyä myös.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Vaalan kunnan järjestelmällä ei vielä ratkaista mm. väylien kunnossapidon korjausvelkaa eikä houkitinta ostaa sähkö tai kaasuauto. Pelkkää osaoptimointia tms.

Käyttäjän TyttiMtt kuva
Tytti Määttä

Pyrimme paikallisesti ratkaisemaan sen minkä pystymme. Korjausvelkaa emme tällä ratkaise. Sitä työtä yritämme tehdä mm. yksityistiekuntien kanssa yhdessä.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Antaako kunta tiekunnille kunnospitoavusta ?

Käyttäjän TyttiMtt kuva
Tytti Määttä Vastaus kommenttiin #17

Isompiin kunnostushankkeisiin haetaan valtiolta yhdessä tiekunnan kanssa rahoitusta ja myös kunta osallistuu näiden hankkeiden rahoitukseen. Lisäksi osallistumme tietyin periaattein talviauraukseen.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Vaala antaa mielestäni täysin totuudenmukaisen kuvan mitä tulee työnantajan maksamiin verovapaisiin korvauksiin.

Vaalan laskurilla 30000km/v tekee kaikkine kustannuksineen 8000-9000 vuodessa.

Henkilö ajaa 15000km työnantajan ajoa, mistä saa puhtaana käteen 6500e

Sen lisäksi hän ajaa samalla autolla saman vuotena omia ajoja 15000km.

Paljonko henkilökohtaisista ajoiSta jää kuluja kilometriä kohden?

Toimituksen poiminnat