*

Politiikan viidakkokirja Pohdintaa yhteiskunnasta ja asiaa tavan ihmisen elämästä

Sosiaalisen median käytössä on kyse myös johtamisesta

Pieni kunta on yleensä demokratian näkökulmasta kiitollinen, sillä jo perinteisillä kyläilloillakin tavoitetaan merkittävä osa kuntalaisista. Kunnan tavoite on kuitenkin olla läsnä siellä, missä ihmisetkin ovat. Tämä koskee myös sosiaalisen median eri kanavia. Tällä viikolla avattiin kunnan Instagram –tili Vaalaofficial.

Poliitikkojen ja median suhteita tutkinut professori Pekka Isotalus Tampereen yliopistosta antaa suorastaan ukaasin päättäjille mennä sosiaaliseen mediaan tämän päivän Ylen jutussa. Sen olemme tehneet.

Sosiaalisen median eri sovelluksilla on omat käyttäjäryhmänsä, minkä vuoksi näemme Vaalan kunnassakin tärkeäksi olla mukana useassa eri kanavissa.  Instagram perustuu hyviin kuviin, ja palvelee siksi loistavasti Vaalan kauniiden asuinympäristöjen ja matkailukohteiden esittelemisessä laajemmalle yleisöille. Matkailijatkin suunnittelevat nykyisin reissujaan Instagramia hyödyntäen. Instagramin kautta voimme myös kannustaa kuntalaisia osallistumaan sisällön tuottamiseen. Instagramia tullaan hyödyntämään nuorille suunnatussa kampanjassa, jossa nuoret itse voivat vaikuttaa asuinympäristönsä kehittämiseen.

Sosiaalinen media ei syrjäytä vanhoja hyviä viestintäkanavia, vaan täydentää niitä, monipuolistaa tiedottamista sekä tarjoaa mahdollisuuden vuorovaikutukseen kunnan ja kuntalaisten välillä. Vaalassa on käytössä myös hyviä perinteisiä tapoja kohdata kuntalaisia, yrityksiä ja yhteisöjä, kuten esimerkiksi yrittäjien aamukahvit, järjestöillat, kyläparlamentti ja erilaiset toimikunnat. Parhaillaan uudistamme kuntastrategiaa, ja siinäkin hyödynnetään sekä tuttuja ja uusia tapoja.

Myös minä viestin aktiivisesti sosiaalisessa mediassa kuntajohtajana. Käytössä on kunnanjohtajan Facebook-profiili, Twitter-, Instagram- ja Youtube-tili. Tänä vuonna olen aktivoinut myös Snapchatissä, jonka käyttöön kaipaan aloittelijana vielä apua. Olenkin sopinut 9-luokkalaisten kanssa, että pidän heille kunnan strategiapajan ja he opastavat minua sovelluksen käytössä.

Sosiaalisen median käytössä on kyse myös johtamisesta. Johtamista tehdään monilla eri areenoilla ja kuntajohtajan kannattaa olla läsnä myös somessa. Somessa korostuu myös vastavuoroisuus ja viesteihin reagoiminen. Siihenkin pitää varautua ja oppia käymään vuoropuhelua. Somessa voin nostaa esille kunnan eri ammattiryhmiä, kannustaa heitä ja innostaa myös yrityksiä. Some ja blogit ovat myös hyvä keino vaikuttaa ja valvoa kunnan etua.

Ihmisiä kiinnostavat arjen asiat ja niiden hoitaminen. Kunnan Facebook-sivu Vapaa Vaala -sivusto otettiin aikoinaan käyttöön, kun kunnan vapaa-ajanasukkaat halusivat pysyä kärryillä kunnan tapahtumista. Sittemmin siitä on tullut kaikkien kuntalaisten sivu, jota käytetään myös kriisitiedottaseen esim. myrskyjen aikaan. Kunnalla on ollut aktiivisia kampanjoita Facebookissa, muun muassa suuren suosion saanut yrittäjien joulukalenteri.

On ollut mahtava huomata, millaisia ideoita kunnan henkilökunnalla on viestintään liittyen kun annetaan tilaa toteuttaa niitä. Kevään aikana perustan kuntaan viestintätiimin viestinnästä kiinnostuneista eri alojen ammattilaisista. Tiimiläiset saavat rohkaisua ja koulutusta mm. sosiaalisen median viestintään. Tarkoitus on ottaa kaikki käytössämme olevat viestintäkanavat aktiivikäyttöön ja viestiä kunnasta innostavalla tavalla. Esimerkiksi hiihtolatuja kunnostava konekuski voi olla tärkeässä roolissa ja osa viestintätiimiä.

 

Ollaan rohkeita ja uudistutaan myös julkisessa viestinnässä!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat