Politiikan viidakkokirja Pohdintaa yhteiskunnasta ja asiaa tavan ihmisen elämästä

Aktiivisinkaan kansalaisyhteiskunta ei voi korvata poliisin palveluita

Keskeinen peruselementti asukkaiden ja kuntalaisten hyvinvoinnissa on turvallisuus. Tähän liittyvät niin sanotut kovat turvallisuuspalvelut, joita yhteiskunnan eri organisaatiot tuottavat sekä ihmisten keskinäiseen luottamukseen perustuva turvallisuuden tunne.

Hyvä turvallisuus syntyy usean eri tekijän yhteisvaikutuksesta. Turvallisuutta edistävät turvallinen koti-, asuin- ja työympäristö, toimivat peruspalvelut, hyvin suunniteltu liikenneympäristö, avun saanti silloin, kun sitä tarvitaan. Hyvä turvallisuustilanne on kunnalle kilpailuetu.

Poliisin kykyä tulla paikalle hälytystehtävissä kuvataan toimintavalmiusajalla. Toimintavalmiusaika mittaa aikaa kansalaisen hätäpuheluun vastaamisesta kaikkine viiveineen siihen saakka, kun poliisin partio saapuu tehtäväpaikalle. Vuonna 2014 voimaan tulleen uudistuksen seurauksena paikallispoliisin henkilöstövahvuus kasvoi liikkuvan poliisin yhdistyttyä paikallispoliisiin. Poliisin mukaan tämä helpottaa muun muassa kiireellisten hälytystehtävien hoitamista.

On kuitenkin niin, että poliisin toimintavalmiudessa erityisesti A- tehtävissä, mutta myös A- ja B-luokissa on poliisilaitosten kesken merkittäviä eroja. Myös viimeisimmän poliisibarometrin mukaan kansalaiset arvioivat, että poliisin tulo paikalle kestää pidempään kuin ennen, eritysesti kun verrataan aikaan ennen 2010-lukua. 2016 noin 21 % vastaajista arveli, että avun saamiseen menisi yli puoli tuntia.

Toisille tämä valitettavasti on arkipäivää.  Toki harvaan asutulla alueella asuvat ihmiset ymmärtävät, että palvelu ei ole nurkan takana, mutta ongelman muodostaa se, että et voi olla varma kestääkö poliisilla tulla paikalle alle puolituntia vai yli tunnin. Tämä johtuu siitä, että poliisipartion sen hetkinen sijainti vaikuttaa merkittävästi vasteaikaan.

Poliisibarometrin mukaan poliisin on nähty partioivan vastaajien lähiympäristössä aiempaa harvemmin. Lääninjakokohtaisessa tarkastelussa erot ovat suhteellisen suuria. Etelä-Suomessa noin 42 % vastaajista oli nähnyt poliisin partioivan asuinalueellaan päivittäin tai viikoittain. Osuus oli Itä-Suomessa 38 %, Länsi-Suomessa 30 %, Lapissa 24 % ja Oulun läänissä 21 %.

Nämä molemmat seikat heikentävät turvallisuuden tunnetta, voivat lisätä oman käden oikeuden käyttöä sekä rikollisuutta. Myös liikenneturvallisuus voi heikentyä, kun rattijuopot ja kaahailijat tietävät, että kiinnijäämisen mahdollisuus on pieni.

Resurssit eivät siis ole täysin kunnossa. Sillä, jos harvaan asutun maaseudun asukkaita palveltaisiin nykyistä paremmin, niin alueen kaupunkiseudut nilkuttaisivat vielä enemmän. Vaikka tilanne on tämä, olen kehottanut ja poliisikin kehottaa, että kaikki rikokset ja avuntarve tulee tuoda poliisiin tietoon. Pahin tilanne on se, että eletään kuvitelmassa.

Sisäinen turvallisuus ei ole vain viranomaisten yhteisponnistelua vaan se on myös meidän jokaisen henkilökohtainen vastuu. Jokainen voi itse arjen valinnoillaan vaikuttaa tietoturvaan, kodin turvallisuuteen, varautua häiriötilanteisiin ja tarjota naapuriapua. Mikään näistä ei kuitenkaan poista tarvetta viranomaisapuun kun siihen on tarve.  Alueellinen tasavertaisuus ei aina valitettavasti toteudu tänä päivänä. Näin on käymässä nyt myös Enontekiön kunnassa.

Aktiivisinkaan kansalaisyhteiskunta ei voi hoitaa poliisin tehtäviä. Poliisihallinnon uudistuksen tuli olla hallinnon uudistus, ei tapa karsia poliiseja harvaan asutun maaseudun kunnista.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatiet...

Kittilän poliisissa työskentelee 11 kenttäpoliisia ja kolme tutkijaa. Kolarissa 2 ja Muoniossa 1 poliisi.

Alueella on kaksi valtavaa turistikeskittymää, Levi ja Ylläs.

Levillä käy satoja tuhansia turisteja vuosittain. Ylläskin tarjoaa 23000 vuodepaikkaa. Heitä ja paikallisia palvelee siis 17 poliisia 24h vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä. Ei ihmekään, että poroisännät ajelevat kelkoillaan tuhannen päissään, koska kuka heitä jänkhällä valvoisi.

Valtiovalta laskee PTR-yhteistyön varaan, mutta rajamiehiä ei Länsi-Lappiin asti riitä.

Sanoisinko jopa että naurettavaksi on homma mennyt, vaikka vakavasta asiasta puhutaan.

Enontekiö harkitsee sheriffin vakanssin perustamista. Harmillista Enontekiön kannalta on vain se, ettei sheriffillä voi lain mukaan olla pysäköinninvalvontaa kummoisempaa toimivaltaa, vaan jokamiehen oikeuksilla mennään. Yhtä hyvin voisivat palkata järjestyksenvalvojia, joilla olisi hieman suuremmat valtuudet toimia.

En muutoinkaan haluaisi Suomeen amerikkalaista mallia, jossa viranomaisia riittää moneen portaaseen ja joka portaalla näyttäisi olevan oikeus vahvimpiin mahdollisiin pakkokeinoihin. Oudompi ei edes miellä osaa näistä kolmikirjaimisista organisaatioista viranomaisiksi.

Olisihan se outoa joutua riistanvalvojan ampumaksi, kun ei ymmärtänyt ettei riistanvalvoja puhunut pakkasesta huutaessaan "FREEZE!"

Toimituksen poiminnat